A Case IH vezető nélküli traktora ezüst érmet nyerte a SIMA díjátadón

A Case IH egyik legújabb fejlesztése nyert ezüst érmet a franciaországi nemzetközi mezőgazdasági kiállításon a SIMA-n. A díjat a vezető nélküli traktor koncepció kapta, mely a Magnum CVX traktor továbbfejlesztett változata. Az innovatív technológiát a közönségnek először a nyár végi Egyesült Államokbeli Farm Progress Show-n mutatták be.

 Nézze meg a vezető nélküli traktorkoncepcióról szóló kisfilmet!

 

A SIMA Innovációs díjra minden kiállító nevezhet, a pályázatok közül pedig a designban és kialakításban legjobb, a felhasználói igényekhez leginkább illeszkedő koncepciókat díjazzák. Az ezüst érem a CASE IH vezető nélküli traktora számára nagy elismerés. Van létjogosultsága annak, hogy a szántóföldi munkát a gépkezelők monoton és fárasztó munkaórái nélkül képzelik el, így hatékonyabb munkát és munkaerő felhasználást lehetővé téve a precíziós gazdálkodás alkalmazásával.

“A technológiára való igény már létezik, hiszen a világ számos pontján egyre nagyobb problémát jelent a szakképzett munkaerő alkalmazása a hosszú és fárasztó munkaórákra a nagy gazdaságokban,” mondta el Dan Stuart.

“A koncepció is jól mutatja mérnökeink elkötelezettségét a megoldás keresésére. A fejlesztés fokozatos alkalmazásával és bevezetésével meglévő gépeinkbe működő megoldást kapunk a problémára. A precíziós gazdálkodás és gépautomatizálás mindennél nagyobb figyelmet és fontosságot kapott az elmúlt években, hiszen ezek által valósítható meg a hatékony, gazdaságos és környezetbarát mezőgazdálkodás, de a jelenleg alkalmazott technológia mellett is szükség van a jól képzett szakemberekre a földeken például vetés vagy betakarítás idején.”

Öt éves fejlesztő munka eredménye a vezető nélküli traktor koncepció, mely azzal nyújt megoldást, hogy képes a legkedvezőbb talaj- és időjárási viszonyok között elvégezni a szükséges munkát, akkor is, amikor nem áll rendelkezésre szakképzett gépkezelő személyzet.

“Az automata kormányzás és a telematika már napjainkban is használatos technológiák, a vezető nélküli koncepció azonban egy szinttel továbblép ennél. A koncepció alapja a Case IH Magnum nagy teljesítményű traktora, melyet AccuGuide automata kormányzással és Case IH RTK+ szolgáltatással egészítettek ki a legnagyobb pontosság érdekében. A vezető nélküli traktor koncepció lényege, hogy teljes mértékben lehetővé teszi a távoli irányítást és megfigyelést a szántóföldi adatok azonnali rögzítésével és átvitelével. Azért választották a Magnum CVX traktort a koncepció alapjául, mert a fejlesztés során először tesztelt feladatokhoz, mint a vetés, elsődleges és másodlagos talajművelés, a Magnum CVX illeszkedett leginkább,” magyarázza Mr. Stuart.

A nagy teljesítményű traktorok gyakran dolgoznak nagy munkszélességű vetőgépekkel viszonylag nagy sebességgel, melyhez szakmai tapasztalatra és hosszú munkaórákra van szükség a legkedvezőbb időjárási feltételek kihasználásához. A vezető nélküli koncepció kisebb hangsúlyt helyez a személyi erőforrásra és egyben segíti annak maximális kihasználását. Ugyanakkor az ACV könnyedén integrálható a már meglévő járműflottákba, hiszen a vezető nélküli technológiától eltekintve hagyományos motorral, váltórendszerrel, karosszériával és vonófej/TLT/hidraulika csatlakozásokkal rendelkezik.

A koncepció alapján a munka egy notebook-kal vagy számítógéppel kezdődik, mellyel fel kell venni a művelni kívánt területeket. A vezető nélküli koncepció leginkább olyan szántóföldi munkákhoz illeszkedik, ahol ez jól és egyértelműen végrehajtható, mint a talajművelés, vetés, permetezés, és kisebb traktoroknál is jól működik, melyek kaszával vagy gyümölcsöspermetezővel dolgoznak. A területek kézi kijelölése szintén lehetséges, ahol szükséges. A gépkezelő aztán választhat a menüben található feladatok közül, kiválaszthatja a gépet, a területet. A gép működését érzékelők segítségével vezérli a rendszer. Indítja és leállítja a motort, kormányoz, kezeli a gázt, féket, motorfordulatot, váltót, TLT-t, függesztéseket, hidraulikát, megkülönböztető és közúti fény- és hangjelzéseket.

A traktor számítógépen vagy notebookon keresztül felügyelhető és irányítható egy teljesen interaktív kezelőfelület segítségével, mely minden adatot és képet rögzít. Különböző képernyők figyelik és mutatják a traktor munkáját, a kezelőfülkéből elénk táruló látványt, valamint a kezelőszerveket, mellyekkel itt is megfigyelhetők a fontosabb paraméterek, mint a motor fordulatszám, üzemanyagszint, munkagépek adatai, például vetési értékek. A művelendő területre való eljutáshoz is tervezhetünk útvonalat, így bevonhatók magán- és földutak is.

A Case IH Az ASI-val együttműködve fejlesztette ki azokat a biztonságot szolgáló elemeket és funkciókat, melyek a vezető nélküli koncepció használható megoldássá teszik, mint a legújabb infravörös, fémérzékelő, radar, lézer és videó technológiák, melyek a harmadik fél biztonságát és a problémamentes, biztonságos közlekedés és szántóföldi munkát teszik lehetővé. Amennyiben a traktor tervezett nyomvonalán tárgyat vagy más akadályt észlel, megáll, és figyelmeztetést küld az üzemeltető számítógépére felajánlva azokat a lehetőségeket, melyekkel a tárgy kikerülhető. Így a távoli gépkezelő a figyelmeztetés után választhat, hogy várjon a gép emberi beavatkozásra, kerülje ki a tárgyat vagy hajtson rajta keresztül például szalma esetén. Amennyiben másik gép kerül tervezett nyomvonalába és tovább is halad, a traktor megáll, megvárja az elhaladását, és csak utána folytatja a munkát. GPS jelvesztés esetén a traktor szintén automatikusan megáll, de bármikor az interaktív kezelőfelület segítségével is megállítható..

Lehetőség van arra is, hogy a traktor olyan komplex adatokat vegyen figyelembe, mint az időjárásra vonatkozó adatok. Így napszakra való tekintet nélkül dolgozhat kedvező időjárási körülmények esetén, és automatikusan leállhat problémát okozó időjárási változások közeledtekor vagy beköszöntekor, amíg a környezeti viszonyok nem javulnak. Lehetőség van arra is, hogy másik területre vonuljon át, ahol kedvezőbbek a körülmények, jobb a talaj, nincs eső.

“Bár a vezető nélküli traktor még csak koncepcióként létezik, termékfejlesztő mérnökeink nem pihennek, hiszen folyamatosan azon dolgoznak, hogy a technológia valóssá váljon és használható legyen a mindennapokban. Pontosan követi a vezető nélküli járművekre vonatkozó szabályozások alakulását, fejlesztik a közúti közlekedésre vonatkozó funkciókat és jellemzőket, valamint a munkagépekkel való még optimálisabb közös munkát,” mondta el Mr. Stuart.

”A traktort először az Egyesült Állomákban mutatták be egy 16 soros Case IH 2150 vetőgéppel, melyet folyékony műtrágya tartállyal, precíziós vetési technológiával, DeltaForce csoroszlya nyomásvezérlővel, elektronikus V-set mérővel, Clean Sweep sortisztítóval is felszereltek. A vetőgép ugyan nem kapható Európában, jól mutatja, hogy a Case IH legújabb vetőgépe és a vezető nélküli traktor tökéletes illeszkedő munkagép-erőgép kombináció. Továbbfejlesztett vetési érzékelőkkel és szoftverekkel láttuk el, egyéb felügyeleti szoftvereket is kapott, valamint olyan már létező rendszereket, mint a guminyomás érzékelő a jelenlegi traktorokon..”

“Mivel a vezető nélküli traktor koncepció meglévő munkagépek mellé is jól illeszkedik, ezért nincs szükség a gazdaság és annak gépeinek cseréjére. A koncepció tökéletes megoldás lehet családi gazdaságok számára, ahol nincs szükség további személyzetre több traktor egyidejű üzemeltetéséhez sem, valamint nagy gazdaságok számára, ahol a szakképzett gépkezelői személyzet alkalmazása egyre nehezebb. Mivel a technológia ára idővel csökken, fokozatos elterjedését látjuk lehetségesnek. A koncepcióhoz szükséges technológia nagy része már más területeken is használatban van, mint a tárgyfelismerés, de jelenleg még igen magas az ára. Amint ezek a technológiák széles körben elterjednek az autóiparban is, joggal várhatjuk majd áruk csökkenését.”