Hírek - Agro-Békés

Case IH talajkímélő gyakorlati show

Európában először nálunk láthatták a Case IH "AGRONOMIC DESIGN" NAGY TRAKTOR SHOW elnevezésű gyakorlati bemutatót.

A találkozó központi témája a talajvédelem volt, ennek gyakorlati technikáit, trükkjeit mutatták be a szakembereknek. A szakmai rendezvény többek között a Case IH Magnum Rowtrac hazai premierjének is otthont adott.

case ih

A traktorok okozta talajtömörödés még 40 cm mélységben is jól érezhető a talajszerkezetben. Egy évtized alatt egy adott területen a gépek járókerekei okozta tömörödés olyan káros tud lenni, hogy a 10-dik évre már több mint 20%-kal is csökkenhet hatására az adott terület termőképessége. A hagyományos gumiabronccsal szerelt kerekes traktorok hajtott kerekei körülbelül 15%-os kerékcsúszással dolgoznak. Ennél a jelentős szlipnél a gumiabroncs köpeny körme megemeli a talajrészt, feldobja a levegőbe, ami leesve egyenletesen terül el.

case ih

Az így kialakuló laza rész alatt a csúszó kerékabroncsok kapaszkodó körmei megroppantják az alattuk levő réteget, tagolják a repedéseket. A mélyebb rétegekben a feltámasztás miatt a talajrészek egymáshoz tömődnek, így a magasnyomású gumiabroncs a kis felfekvő felületével és a traktor tömegével párosulva már kedvezőtlen mértékű tömörödést okoz. A talaj káros tömörödöttsége megakadályozza a növények ideális gyökeresedését, de a kapilláris vízmozgás sem valósul meg optimálisan. A talajnedvesség mozgása lelassul, amely kedvez a belvíz kialakulásának is. A talajszerkezetben ezek a káros hatások a termésátlag csökkenéshez vezetnek.

case ih

A talajkímélés egyik legegyszerűbb és legkisebb ráfordítással járó módja az abroncsnyomás csökkentése. A mai modern radiál abroncsoknál a terhet szinte teljes mértékben az abroncsba fújt levegő viszi át a gépről a talajra. Minél magasabb az abroncsnyomás, a gumiabroncs annál kisebb felületen érintkezik a talajjal, mivel a nagy nyomás hatására abroncs profilja kifeszül. A magasnyomású abroncsnál kialakul az úgynevezett bulldózer hatás is, amikor maga előtt tolva a földet egy folyamatos buckát képez előrehaladás közben a kerék, ezzel növelve a traktor üzemanyag-fogyasztását.

case ih

Az abroncsnyomás csökkentésével az abroncs ellaposodik felfekvő felülete, profilmintázata, kapaszkodó körmei szétterülnek nagyobb felfekvő felületen érintkezve a talajjal. Alacsonyabb nyomásnál a traktor tömegének kerékterhelése nagyobb felületen támaszkodik a talajra, így a kerék után visszamaradó nyomok mélysége közel 50%-kal is csökkenhet. Sajnos a gazdák azért nem szeretik ezt az egyszerű módját választani a talajnyomás csökkentésének, mert ez plusz munkával jár számukra. A bemutató meghívott gazdálkodói között végzett gyors közvélemény-kutatás is ezt támasztotta alá, hiszen mindössze egy gazda jelezte, hogy alkalmazza az abroncsnyomás csökkentést.

case ih

A rendezvényen Grósz Gábor, az Agro-Békés Kft. kereskedelmi igazgatója és Andrew Parsons, a Case IH marketing menedzsere egy látványos bemutatón egy Case IH Magnum 315 traktor és egy Airbooster nyomásszabályozó KIT segítségével prezentálta, hogy mekkora a különbség egy 2 bar, illetve egy 0,9 bar keréknyomással felfújt mezőgazdasági abroncs talajra gyakorolt terhelésében. Az egyik leghatékonyabb megelőzése a káros talajtömörödésnek a gumihevederes járószerkezetű traktorok alkalmazása. A gumihevederes rendszerű járószerkezettel szerelt legújabb generációs Case IH Quadtrack és az új fejlesztésű Magnum Rowtrac traktorok alkalmazásával a heveder nagy felfekvő felületének, és a rajtuk jól megoszló talajnyomásnak köszönhetően jelentősen minimalizálhatjuk a talajtömörödést.

case ih

A hagyományos gumiabronccsal szerelt kerekes traktorok körülbelül 15%-os kerékcsúszással dolgoznak, míg a gumihevederes járószerkezettel rendelkező erőgépek 0-1% kerékcsuszásnál adják le legoptimálisabban vonóerejüket, mivel minimális a szlip, így a talajtömörödés is elhanyagolható mértékű, mely így nincs káros hatással a talaj szerkezetére.

case ih

A hazai rendezvényen először bemutatkozó Magnum Rowtrac gumihevederes járószerkezetű hátsó híddal szerelt traktor két modellben lesz elérhető a harmadik negyedévtől. A 340-es hagyományos full powershift, illetve fokozatmentes CVX váltóval, míg a 380-as folyamatosan változó áttételű CVX váltóval továbbítja a nyomatékot a motortól. Az új Magnum „Cursor 9” motorja (FPT Industrial) 8,7 liter lökettérfogatú és megfelel a jelenlegi Tier 4B emissziós előírásoknak, mely az új Hi-eSCR rendszernek köszönhető, kedvező üzemanyag-fogyasztással és magas, hatszáz motorüzemórás olajcsere időszakkal.

case ih

A Power-Boost funkcióval akár 435 LE teljesítményre is képes csúcsmodell. A munkaterület megvilágításáról 14 LED-fényszóró és három HID-reflektor gondoskodik. A 3,1 m3 térfogatú fülke 6,4 m2 üvegfelületén kiváló kilátást biztosít a munkaterületre. A kivételesen alacsony, 67 dBA zajszinttel rendelkező fülkében a luxus-vezetőülés a fűtés mellett szellőztethető is. Az innovatív Rowtrac gumihevederes járószerkezetű hátsótengely jelentősen csökkenti a talajra gyakorolt nyomást és a differenciálzár nehéz körülmények között is biztosítja a tapadást. A talajkövető hátsó gumihevederes járószerkezet 193, 203 vagy 223 mm széles nyomtávval, 61, illetve 76 cm heveder szélességgel rendelhetik a felhasználók.

case ih

A show-n meggyőző módját választották a Case IH Quadtrac gumihevederes járószerkezetű, csuklós nagytraktor alacsony talajnyomásának bemutatására. Az öt modellben, 76, illetve 91 cm-es heveder szélességgel elérhető Quadtrac 580-as tagjának egyik heveder vonala elé, alig néhány centis mélységbe egy kis liszttel "nyakon öntve" elhelyeztek két tojást, két különböző helyre, melyeket a betemetést követően ugyan csak liszttel jelöltek meg a felszínen.

case ih

Ezek után a Bednar Swifter SE 10 méteres magágykészítő géppel összekapcsolt 24,5 tonna önsúlyú traktor a jobb oldali mellső és hátsó hevederes járószerkezetével végighaladt a tojások felett. Ezek után a Case IH munkatársai az előzőleg megjelölt helyeket feltárva sértetlenül, egyben, mindenféle repedés vagy törés nélkül emelték ki a kacsatojásokat a talaj néhány centis felső rétegéből.

case ih

Járószerkezet minimális talajnyomásának ez a fajta bemutatása mindenki számára meggyőző volt és a résztvevők egyöntetűen elismerő véleményt alkottak ezek után a Quadtrac talajkímélő jellemzőiről. Ezt a kis próbát látva már nem is volt annyira meglepő az a számadat, amit korábban, a bemutató bevezetőjében az előadás alkalmával láthattunk, miszerint a több mint 24 tonnás Quadtrac cm2-re vetített talajnyomása (0,43 kg/cm2) alacsonyabb, mint egy 100 kg súlyú egy lábon álló embernek (0,51 kg/cm2). A bemutatóról további képeket a Galériánkban talál IDE kattintva.

 

Forrás: Agroinform.com