Hírek - Agro-Békés

A Case IH kombájn sikert sikérre halmoz

Klárafalván tartottuk meg látványos nyári aratási bemutatónkat, ahol a főszerep a Case IH Axial-Flow 9230-as kombájné volt.

 

Aratás elméletben – Case IH Axial-Flow 230-as és 240-es széria

- Két alapelv érvényesül a Case-IH Axial Flow kombájn működésében. Az egyik a cséplés: „kalász a kalászon”, másik alapelv a leválasztás: centrifugális erő segítségével valósul meg. Ennek a két alapelvnek a segítségével nagyon kíméletes cséplés és gyors magleválasztás valósítható meg, aminek az eredménye tiszta és minimális – akár 0,08% - törtszemmel betakarított termés - foglalta össze a lényeges tudnivalókat Bogdán Gábor, az Agro-Békés Kft. termékmenedzsere.

Az 1 rotoros kombájn egyik érdekessége a sok közül, hogy a ferdefelhordóról 8 km/h-val érkező anyagáramot a terménytovábbító kúpban a rotor 100 km/h-ra gyorsítja fel. A nagy géptömeg miatt a Case IH AF 240-es szériás kombájnokhoz 3 különböző gyári járószerkezet megoldás van. Az egyik a gyári első kerék ikresítése. A másik a széles, alacsony nyomáson üzemeltethető abroncsokkal szerelt első és hátsó kerekek; a harmadik pedig a gyári fejlesztésű gumihevederes járószerkezet. Ezeknek a járószerkezet-megoldásoknak elsődleges feladata a taposási károk csökkentése.

 

 

A modern aratás

A gyakorlati bemutatón egy Case IH AF9230 kombájn dolgozott 10,5 méter munkaszélességű gabona-vágóasztallal. Előadás közben Grósz Gábor, az Agro-Békés Kft. kereskedelmi igazgatója élő kapcsolatot létesített a kombájnnal, az AFS Connect gyári modulon keresztül webes felületen. Az alapvető kombájn-paraméterek – rotor-cséplőkosár-hézag, rotorfordulatszám, szelelőventilátor-fordulatszám, alsó- és felsőrostahézag, motorfordulatszám, motorterhelés, fogyasztási adatok, stb. – folyamatosan nyomon követhetők voltak a sátorban egy asztali számítógépen keresztül.

A Case IH AFS Precíziós Farmgazdálkodási Rendszere 4 fő modulból áll.

Fejlett gépvezérlések: Megvalósítása AFS Pro 700 érintőképernyős monitor segítségével. Külső kamerák csatlakoztatását, ISO-BUS kompatibilis munkagépek vezérlését, személyre szabott monitor és gépbeállítások mentését, és más típusú Case IH gépekbe áthelyezését teszi lehetővé.

Gép navigációs/kormányzási megoldások: a sorvezetéstől egészen a gyári beszerelésű AccuGuide automata kormányzási rendszerekig, akár 2,5 cm-es megismételhető pontossággal.

AFS gazdaságirányítási szoftver csomag: az üzemeltett gép műszaki adatai paraméterezhetők, kiértékelhetők, valamint pl. a kombájn által gyűjtött tábla adatok (nedvesség, hozam) a szoftvercsomag segítségével feldolgozhatóak, megjeleníthetőek és további műveletek térképei (kijuttatási, vetési) készíthetőek el a segítségével.

AFS Connect telematika: lehetővé teszi egy webes felületen keresztül a táblán dolgozó géppel akár a valós idejű kapcsolatot is. Számos adatot és információt láthatunk a dolgozó gép CAN-BUS vezérlési rendszeréből az AFS Pro 700 monitoron, ezek az információk pedig megjeleníthetőek a tulajdonos számítógépén, vagy akár a tábla szélén egy tableten is. Mit tesz még lehetővé a telematika? A működési adatok folyamatos kiértékelését, naplózását; a gép földrajzi helyzetének táblán belüli pontos helyzetét, illetéktelen gépindítás jelzését, márkaszerviz részére távdiagnosztikát és valós idejű üzenetküldést a tulajdonos és a gép kezelője között. Két különböző tudásszintű telematika szoftver közül választhat a tulajdonos.

 

Eredmények tükrében

Az AFS Connect modul segítségével 20 perces aratási adatok naplózása és kiértékelése következett. A gép 5,25 ha/h teljesítménnyel, 59,8 l/h, 11,39 l/ha-os üzemanyag fogyasztással dolgozott a bemutató táblán.

Az aratási bemutató első része után a sátor mellett a kombájn burkolatait felnyitva és a rotor oldalsó burkolatai kivéve, a kombájn mindkét oldaláról könnyű hozzáférés és rálátás volt a rotorhoz, a rotor kosarakhoz és a tisztító rendszerhez.

Többek között ismertettük a kombájn szalmaszecskázó és maradvány anyag kezelési rendszerét is. A legjobban felszerelt szecskázóval tudunk szalmát rendre rakni, éretlen szalmát szétteríteni, szecskázott szalmát rendre rakni úgy, hogy közben a pelyvát is szét tudjuk teríteni és minden beállítást a vezetőfülkéből el tudunk végezni.

Aratás közben 3050 típusú vario gabona vágóasztalt használtunkk kitolható kaszaszerkezettel, ami motolla új és kasza védelemmel is rendelkezik.

A Case IH-nak több gyári fejlesztésű adaptere is van: flexibilis kaszaszerkezettel szerelt, új fejlesztésű gumiszalagos, új fejlesztésű gumiszalagos flexibilis kaszaszerkezettel szerelt, és a 6, 8, 12 és 16 soros kukorica adapterek.

A résztvevőkkel közösen 6.5, 7.5 és 8.5 km/h-nál egy gyári sablon segítségével vizsgáltuk a szemveszteséget, a szalma minőségét és a kicsépelt kalászokat. A betakarított durum búza állomány magassága 85 cm volt. Hátrahagyott tarló magasság 10-13 cm, a hozam pedig 6,5 t/ha eredményt mutatott.

A szemveszteség értékek az alábbiak szerint alakultak: 6.5 km/h-nál: 0,1 %; 7.5 km/h-nál: 0,2 %, illetve 8.5 km/h-nál: 0,3 %.

 

Utolsóként elvégeztük a kombájn végterhelését is: 10,5 km/h-val tudott aratni. Ekkor a szemveszteség 0,8%-osan alakult. A rendezvény végeztével mindenki egyetértett abban, hogy a szalma rendből kiváló minőségű bála készíthető.

 

                  Forrás:

                  Kalmár Nárcisz

                  Agrárágazat